10 tény a hát felső részén jelentkező fájdalomról Előző cikk Jóga: kalauz kezdőknek Következő cikk 7 alapállás magyarázata...

10 tény a lapockánál jelentkező fájdalomról

Egész nap az irodában ültél és masszíroztad a billentyűzetet, görgetted az egeret. A lapockád környéke  már jelez, görcsös, fáj és talán még egy kis égető érzést is érzel, amikor jobbra-balra forogsz. Valamit tenni kellene…

A hát felső részén a fájdalom lapocka és a gerinc közötti területen jelentkezik és azon a részen, ahol a bordák kapcsolódnak a gerinchez. A csontokat izmok és szalagok kötik össze, és amikor ezeket a szöveteket megerőlteted vagy túlterheled, akkor jeleznek. Jelzik, hogy megsérültek, ami görcsös érzettel, fájdalommal jár.  

Azért, hogy megelőzd vagy kezeld a jelenséget, következzen 10 tény a hát felső szakaszáról.

  1. Mi okozhatja a hát felső szakaszának érzékenységét?
  • a gerinc melletti izmok, szalagok megerőltetése
  • korábbi sérülés
  • porckorong problémák
  • rossz tartás

Ha egy vagy több állítás igaz rád, akkor nagy az esélye, hogy előbb-utóbb nálad is jelentkeznek a tünetek.

  1. Tünetek
  • tompa vagy égető fájdalom a hátsó bordakosár mögött
  • görcsös hátizmok
  • a kar vagy a mellkas zsibbadása
  1. Kezelés
  • jegelés vagy melegítés
  • a törzsizmok erősítése
  • masszázs
  • nyújtó gyakorlatok
  • a gyulladt terület pihentetése
  • tartásjavítás

A legegyszerűbbnek ez az utolsó pont  tűnik: legyen mindig helyes a tartásod akár állsz a kávéautomata mellett a kollégákkal, akár ülsz az asztalodnál. Azért nézzük végig az összes lehetőséget.

  1. Jegelés és melegítés

Tüneti kezelés a fájdalom enyhítésére. Nem hosszú távú  megoldás, azonban sokat segít a tünet felbukkanásakor.

Jegelés: gyulladás esetén a jegelés javasolt. 5 perc jegelés óránként.

Melegítés: az izmok lazításában segít. Vagy egy forró fürdő, vagy 5-10 perc melegítés óránként.

  1. Az erős törzsizmok sokat terhet átvesznek

Azok az izmok, amelyek a bordákat kapcsolják a gerinccsigolyákhoz, ugyanazok, amelyek segítik a gerincet a helyes tartás megőrzésében. Ehhez pedig erősnek kell lenniük.

Számos gyakorlat van a törzsizmok erősítésére, amit edzőteremben, otthon, de akár munkahelyen is végezhetsz. Ide tartoznak a hasizom, hátizom erősítések és az oldalsó izmok erősítése. A jóga is számos asanat használ ennek a területnek az erősítésére.

Az eredmény végül az lesz, hogy az erős izmok segítik a gerincet és a bordakosarat és a hátfájás megszűnéséhez is hozzájárulnak.

  1. Masszázs

Szintén jó módszer a tünetek enyhítésére a masszázs. Kilazítja és feloldja a görcsös, letapadt izmokat, megindul a véráramlás és friss tápanyaggal tölti fel ezt a területet, így elindulhatnak a regenerációs folyamatok.

Pozitív hatásai:

  • jobb vér és oxigénellátás
  • felszabadítja a természetes fájdalomcsillapítókat, mint az endorfin vagy szerotonin
  • jobb lesz a tápanyagellátás a masszírozott területen
  • mentálisan és fizikailag is lazít, csökkenti a stressz szintet
  • megnyújtja a merev izmokat
  1. Pihenés

A leggyakoribb oka a hát felső részén kialakuló fájdalomnak a kerti munka, a hétvégi – ritka – sporttevékenység, vagy nehéz tárgyak emelése. A legegyszerűbb kezelés a pihentetés, vagyis a nehéz tárgyak emelésének kerülése és a kielégítő éjszakai pihenés.

Éjszaka képes leginkább regenerálódni a test. Amikor pihennek az izmok,  jobb az oxigén, a tápanyagellátás és a pihenés csökkenti a sérült izmokban kialakult feszültséget. Legalább 7 óra alvás javasolt.

  1. Táplálkozással az egészséges hátért

Sok olyan tápanyag van, ami segíti az izmokat, szalagokat, ízületeket és csontokat a helyes működésben. Ilyen az A, C és B12 vitamin, a kalcium. Fogyassz olyan ételeket, amelyek bőségesen tartalmazzák ezeket a tápanyagokat.

  1. Nyújtással a fájdalom ellen

Ha van otthon kutyusod, biztosan észrevetted, hogy alvás után első dolga, hogy jól kinyújtja a lábait, nyak és hátizmait. Ha neki lehet, akkor Neked is! Akár a géped elől állsz fel, akár reggel kelsz ki az ágyból, szánj rá néhány pillanatot és nyújtózz.

Néhány pozitív hatása ennek az egyszerű  műveletnek:

  • erősíti a törzsizmokat (bizony!)
  • növeli a rugalmasságot
  • javítja a vérkeringést
  • csökkenti a stresszt
  • lazítja az izmokat
  1. A hátfájás menekül a helyes tartás elől

Ha görnyedezel ülés közben, sokkal nagyobb terhelés éri a mélyhátizmokat, mintha nehéz súlyt emelnél. Ettől elfáradnak, sérülnek, görcsössé válnak, ami nehezíti a vér áramlását és a tápanyag ellátást akkor, amikor a legnagyobb szükség lenne rá. Ez elindít egy ördögi kört, aminek eredményeképp csak még jobban előre görnyedsz.

A helyes tartás ezzel szemben pozitív hatással van az öngyógyító folyamatokra.

  • mélyebb légzést tesz lehetővé, nagyobb oxigén felvétellel
  • szabadabb a vérkeringés
  • jobb a tápanyagellátás
  • optimálisabb az izmok és ízületek munkája
  • kevésbé fárasztó

Érdemes tenni a megelőzésért vagy a tünetek megszüntetése érdekében. Napi néhány perc törődést is meghálál a test.

 

 

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás