Jóga: kalauz kezdőknek Előző cikk Milyen alvóhelyzeteket... Következő cikk 10 tény a hát felső részén...

Jóga: kalauz kezdőknek

 

Először is:a jóga nem a hihetetlen rugalmasságról, vagy a fejenállásról szól.

Sőt, évszázadokkal az Instagramm előtt a jóga nem is a testről szólt. Jobban mondva nem csak arról. A jóga célja az elme lecsendesítése, az asana gyakorlás csupán ennek az egyik eszköze.

Sokan a testre gyakorolt jótékony hatása miatt gyakoroljuk a jógát, mert erősít, javítja az egyensúlyt, nyújtja az izmokat, számos más pozitív hatása mellett. Több kutatás szól arról, hogy sokan, akik a fizikai oldala miatt kezdtek gyakorolni, hamar megérezték a stresszoldó hatását és e miatt folytatták később. Vagyis akik nem az edzettség miatt jógáznak, azok gyakran a stressz-kezelés miatt teszik.

A jógát általában jógaórákon oktatják, de he egyszer valaki ráérez az ízére, akár otthon, egyedül is gyakorolhat.


Test és szellem kapcsolódása

 

Mit is jelent ez, és hogy kapcsolódik az alakformáláshoz?

A tudatosság vagy a tudatos jelenlét annyi, mint arra figyelni, amit tapasztalunk, a nélkül, hogy ezt minősítenénk vagy ítélkeznek felette – csupán a jelenség megfigyelése.

Ez annak a megtanulását is jelenti, hogy észrevesszük, mikor szabadulnak el a gondolataink és visznek messzire az adott pillanattól, és annak a megtanulása, hogy hogyan fordítsuk vissza a figyelmünket az adott pillanatra.

Az asanak a test felhasználásával segítenek a tudatosság gyakorlásában. Az asanak kitartása, vagy az átlépés egyikből a másikba, a légzésfigyelés, a légzés összehangolása mozdulatokkal mind a test és a szellem kapcsolatát erősítik.

Egy idő után megjelenik egy elcsendesedés, ahol már nem szabadulnak el a gondolatok. Olyan, mintha egy mozgásmeditációt végeznél, csak épp jógázol. Sokak számára maga a jógagyakorlás csak előkészítője az ülő helyzetben végzett meditációnak. A jóga asanai felszabadítják az izmokat, feszültségeket, hogy ne erre kelljen figyelni, és könnyebben tudjon fókuszálni az elme a meditáció során.

Egy idő után ezt az elcsendesedést a jógázó magával viszi a jóga szőnyegről a mindennapokba. De ez egy folyamat, nem történik egyik napról a másikra.

Nem vagyok elég hajlékony!

 

  1. Pont azért jógázol, hogy hajlékony legyél
  2. Nem attól fogsz jól jógázni, hogy a bal lábad a jobb füled mögé tudod tenni

Lehet, hogy a kéz és a lábujjak ezer kilométerre vannak egymástól, amikor előrehajolsz, de ha együtt mozdulsz a légzéseddel, jelen vagy a mozdulatok közben, akkor jógázol.

Ráadásul, akinek kicsit merevebbek az izmai, sokat nyerhetnek a gyakorlással, hiszen szép lassan elkezdenek fellazulni az izmok, és ezért az egész test hálás lesz. Már az is nagy segítség, ha nem lesznek még merevebbek az izmok, és test nem öregszik tovább.


Azért mégiscsak kell nyújtani…

 

De nem mindegy mennyit és hogyan.

Mindenkinek máshol erős és máshol hajlékony, ezért lehet, hogy ugyanaz a póz mindenkinél máshogy néz ki. Minden jógázó más, és minden nap máshogy esik ugyanaz a póz. Biztos, hogy vannak olyan asanak, amik kihívást jelentenek. És ez így van jól.

Az a fontos, hogy a gyakorlás közben ne érezz fájdalmat. Ha fáj, az már nem jóga. A jóga a komfortzóna tágítása úgy, hogy mindig a határon belül maradsz, de annak egészen a szélén dolgozol.

A jóga célja nem a különleges testhelyzetek gyakorlása. Egyszerűen csak a teljes tudatosság és összhang a mozdulatok, a légzés és az elme között.

Ráadásul nem is érdemes erőltetni azokat a pózokat, amik nem mennek. A test még nincs rá felkészülve. Ha készen állna, akkor megengedné, hogy belehelyezkedj abba a pózba, ha nem áll készen, akkor ellenáll.

Azoknak, akiknek érzékeny a hátuk, vagy korábban volt gerinc panaszuk, különösen óvatosan, nagy figyelemmel érdemes gyakorolni.  Lehet, hogy egy-két gyakorlatot, ami nem esik jól, jobb kihagyni, mint megsérülni és a többit sem gyakorolni.

Mi a helyzet azokkal, akik hajlékonyak?


Itt is a tudatosság a legfontosabb. Lehet, hogy a hajlékony izmok nem elég erősek egy-egy asanahoz, és ezeknek az erőltetése sérüléshez vezet.

A hajlékony izmok messzire engednek, és a következő védvonalat a szalagok és az ízületek jelentik. Az ízületek és a szalagok veszik át azt a terhelést, amit az izom nem bír el.


A spirituális részét is gyakorolnom kell?

 

Ha csak a fizikai része érdekel, akkor is számos irányzatot találsz, amit gyakorolhatsz. Ha pedig felkelti az érdeklődésed, akkor is számos lehetőség van, hogy tovább lépj. Semmi sem kötelező.

Bárhogy és bármikor is kezdesz bele, az első néhány óra vagy otthoni gyakorlás biztos zavarba ejtő lesz. Rengeteg az új szó, az új mozdulat, egy csomó mindenre kell figyelni egyszerre, de ez így természetes. Egy teljesen új dolgot próbálsz ki, ami a testednek és az elmédnek is új.

Úgyhogy vegyél egy nagy levegőt, senki sem bánja, ha a saját tempódban haladsz. Mint minden, ez is könnyebb lesz, ha gyakorlod.

 

 

 

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás