Miért fáj a hátam, ha állómunkát végzek? Következő cikk Milyen alvóhelyzeteket...

Miért fáj a hátam, ha állómunkát végzek?

Az álló helyzet egy természetes testhelyzet és önmagában semmilyen egészségügyi kockázata nincs. Ugyanakkor, a rendszeres ácsorgás lábdagadást, izomfáradtságot, deréktájéki fájdalmat, merev vállat és nyakat, fájós lapockákat és egyéb más tüneteket okozhat. Ezek gyakori jelenségek eladók, gépkezelők, mezőgazdasági és szalag mellett dolgozók, és persze mindenféle más álló munkát végzők körében.

Hogy okozhat az állás hátfájást?

A testre hatással van a munkakörnyezet és a feladatok, amelyet állás közben végez. A munkakörnyezet kialakítása, a használt eszközök, a kijelző, amit üzemeltetni vagy megfigyelni kell, mind meghatározzák a testhelyzetet amibe a munkát végző belehelyezkedik. Ez azt jelenti, hogy csak korlátozott számú testtartás közül választhat, és ezek is elég merevek. Kicsi a mozgásszabadság, és kevés a lehetőség, hogy váltogassa azt, hogy melyik izmot használja épp. Ez a mozgásszegény helyzet vezet egészségügyi problémákhoz.

 

Mik a lehetséges ártalmak?

A test álló helyzetben tartásához jelentős izommunkára van szükség. Az állás miatt a terhelt izmokban csökken a vérellátás, ez növeli az izmok fáradékonyságát és fájdalmat okozhat a lábakban, hátban és a nyakban – itt helyezkednek el azok a nagyobb izomcsoportok, amik az álláshoz szükségesek.

Az állómunkát végző nemcsak az izmokban tapasztalhat kellemetlenséget. Hosszas és gyakori állás során, különösen átmozgató séta nélkül,  a vér a lábba és a lábfejbe áramlik, ami megterhelheti a láb érhálózatát, különösen a vénákat. A hosszas állás az ízületekre is hatással van: gerinc, csípő, térd és boka mozgásterjedelme beszűkül. Mindez további komplikációkhoz vezethet.


Mit lehet tenni annak érdekében, hogy a kellemetlen érzet csökkenjen a munka során?

  • A munkaállomás a testmagassághoz alkalmazkodjon, a könyökmagasság legyen a mutató
  • A gyakran használt eszközök legyenek közel
  • A munkaterület mindig pont szemben legyen (ne a jobb vagy a bal oldalon(
  • A test legyen a legközelebb a munkához, vagy a használt eszközhöz
  • Olyan legyen a munkakörnyezet, hogy legyen elég hely változtatni a testhelyzeten
  • Egy kis lábtámasz segítség ahhoz, hogy egyszer egyik láb és medence pihenjen, máskor pedig a másik
  • Ha a munka szakaszai megengedik, de legalább pihenőidőben, ülj le

 

Mit érdemes kerülni állómunka során?

  • Ne nyúlj a váll mögé – inkább fordulj oda
  • Ne nyúlj túl a komfortzónán
  • Ne nyúlj a váll fölé

 

A cipőválasztás különösen fontos

  • A cipő legyen annyira kényelmes, amennyire csak lehet
  • Legyen olyan a cipő, ami nem változtatja meg a láb természetes formáját
  • A cipő tartsa jól a sarkat, hogy ne csúszkáljon benne a láb
  • A cipő ne szorítsa el a lábujjakat
  • Ha lehet, legyen a cipőben támasz a talpboltozatnak (különösen bokasüllyedés esetén).
  • Legyen fűzős a cipő, hogy lehessen szabályozni a szorosságát – akár “dadus” cipőt is lehet hordani, aminek a szorosan összefűzött szára jó kompressziót ad az ereknek
  • Léteznek már olyan cipők, amikben van “sokkelnyelő” vagy rázkódásvédelem a sarkába építve, ami különösen beton vagy acél padlón hasznos
  • Természetesen munkavédelmi cipő kell, ha előírja a munkakörnyezet

 

 

 

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás